De ministerfluisteraar

Bestaat het woord ministerfluisteraar eigenlijk?

Een ministerfluisteraar is iemand die op het ministerie door subtiele aanwijzingen en strategische samenstelling van de dossiers vanaf dag 1 mede de koers bepaalt. Zo’n fluisteraar is de vooruitgeschoven post van een ambtenarencoterie die een eigen agenda heeft en deze wil doorvoeren.

Op het ministerie werkt een aantal hybride-leraren. Ik heb de term niet bedacht. Ik gun deze leerkrachten de eer van het ambtenaar zijn, maar ook hier kan ik de gedachte niet loslaten dat het windowdressing is. Ooit moet een groepje ambtenaren hebben gedacht dat het strategisch verstandig zou zijn om lesboeren binnen te halen en ze door de drek van de onderwijsverandering te leiden. “Jongens, wie fluistert het de minister toe?”

Ik zat een tijd geleden met een hybride-leraar aan tafel. Ik luisterde naar een gesprek tussen hem en een aantal andere leerkrachten over – ik geloof – 2032. Bij herhaling zei de hybridist dat hij over een deelonderwerp niets mocht zeggen.

Echt een baan voor leraren Latijn. Of voor Janussen.

Wij zouden die hybride-leraren kunnen omarmen. Zorgen dat wij de fluisteraars van de hybride-leraren worden in de hoop dat zij op een gegeven moment de fluisteraars van de ministers worden. Een mooie taak: hybride-lerarenfluisteraar. Kijken wat er van komt.

Je kunt ook aan de andere kant van de minister gaan staan en hard in het oor van de bewindspersoon roepen. Maar ik heb begrepen dat ministers met name aan die kant Oostindisch doof zijn.

 

 

 

Plaats een reactie