Week 23: Nascholing

Herhaling is de moeder aller kennis.

Ik blijf het maar herhalen.

Niet alleen leerlingen moeten veel herhalen en oefenen om zich nieuwe lesstof eigen te maken, maar ook leraren hebben herhaling nodig om hun vakmanschap te ontwikkelen. Als je een prachtig boek over oefenen en herhalen wilt lezen, dan is Piek van Anders Ericsson een aanrader. Daarin laat de auteur zien dat je door veel doelgericht oefenen – en met behulp van een coach die hoogwaardige feedback geeft – je lespraktijk enorm kunt verbeteren.

9789000340651-480x600

Scholen zijn voortdurend in beweging. Ze veranderen of verbeteren het onderwijs dat ze aanbieden. En zowel leraren als schoolleiders weten dat veranderen en verbeteren tijd vraagt. Je kunt niet na een lezing, bijeenkomst of scholingsdag een meester in expliciete directe instructie of close reading zijn. Je hebt meerdere jaren nodig om meesterschap in die methodieken te ontwikkelen.

Wij hadden vandaag nascholing rond expliciete directe instructie. Deze methodiek hebben we vier jaar geleden ingevoerd. Marcel Schmeier, auteur van de Nederlandse versie van het handboek rond directe instructie, is sinds die tijd onze gids en leidsman. Hij heeft ons vandaag weer eens instructie over instructie gegeven, dit met ons geoefend en zo meegeholpen om onze leraren in het vervolg nog betere instructie te laten geven.

9200000027451796

De begeleiding van Marcel heeft, zoals we dat met de invoering van elke nieuwe methodiek doen, een 3-2-1-aanpak. In het eerste jaar waren er drie scholingsmomenten, in het jaar daarop twee en vanaf jaar drie plannen we elke jaar een bijeenkomst in. Naast deze studiemomenten heeft Marcel met teamleden klassenbezoeken afgelegd om edi in actie te zien. Je kunt het voordoen, maar uiteindelijk moet een leraar het zelf doen en, zoals gezegd, heeft een leraar goede feedback nodig om zich te verbeteren en dat ‘zelf doen’ te verfijnen.

Behalve het oefenen in de klas, is het belangrijk én leuk om elk jaar het model langs te lopen en na te denken over de vraag waar je als leraar nog mogelijkheden ziet om je praktijk verder te verbeteren. Op zo’n studiedag vindt een verschuiving plaats van betrokkenheid naar distantie. Leraren hebben dan tijd om van een afstandje naar hun lespraktijk te kijken en die praktijk te relateren aan de theoretische basis waarop deze is gestoeld. Daarom is het zo fijn om les te krijgen van iemand die de methodiek tot in de vingers beheerst en je de mogelijkheid biedt om je eigen praktijk te verrijken.

De 3-2-1-aanpak biedt enkele voordelen voor een school waar je rustig en in samenhang onderwijs wilt maken. Door jaarlijks enkele onderdelen van het curriculum of de pedagogisch-didactische aanpak terug te laten komen, is er weinig ruimte om veel nieuwe onderwerpen op te pakken. De focus ligt op het verbeteren van de aspecten die vanuit de visie en de ambities zijn opgepakt. En door de herhaling bied je nieuwe leraren op je school de mogelijkheid om de kennis over een methodiek of aanpak snel op te pakken. Op zo’n dag is er altijd ruimte voor verlengde instructie voor leraren die dit even nodig hebben.

De ochtend werd overigens nog interessanter, omdat we een connectie maakten tussen directe instructie en thematisch onderwijs. We kregen een fijne les over een interessant en belangrijk moment uit onze geschiedenis en relateerden de opbouw van de les aan de wijze waarop we zelf onze themalessen geven. Omdat we de middag gebruikten om nieuwe thema’s voor te bereiden, werd de theorie van de ochtend door de leraren besproken en al mondjesmaat toegepast. De komende periode gaan we ermee aan de slag en over een tijd leggen we die aanpak vast in een standaardaanpak voor thematisch onderwijs.

Met Marcel hebben we ondertussen al een nieuwe bijeenkomst ingepland. In 2021 komt hij weer langs op onze school. En daar kijken we naar uit, want alhoewel we goed uit de voeten kunnen met expliciete directe instructie weten we ook dat het altijd beter kan. Er is niets zo fijn als iets wat je al heel aardig kunt nog beter leren doen. Herhaling is de moeder aller kennis en het meesterschap.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s