Vlucht Robin, vlucht

9200000059528357Hollywood kent eigenlijk maar twee soorten scenario’s las ik eens: iemand komt en iemand vertrekt. Rambo (“He drew first blood!”) en The Deer Hunter. Alle westerns, de laatste film van Quentin Tarantino meegerekend.

Allemaal varianten op Odysseus, denk ik dan.

Het mooie aan het verhaal van Odysseus is dat hij zowel gaat als komt. Hij reist naar het einde van het universum om daar een stad te vernietigen, waarna het elastiek hem terugtrekt naar Ithaca. Het meest bijzondere aan dat verhaal is wel dat alle avonturen de goede, oude Odysseus weinig hebben gedaan. Als hij de schakers van zijn vrouw heeft uitgeschakeld gaat het leven door alsof hij nooit is weggeweest en alsof hij op geen enkele wijze is beroerd door wat hij heeft meegemaakt en bestreden.

Dat geldt niet voor John Rambo, de meest nationalistische ptss-er ooit. Die schoot een compleet dorp aan flarden omdat een vermaledijde sheriff hem dwars zat.

Geweldige film.

En dan heb je natuurlijk de getormenteerde jongeling Holden Caulfield, die z’n school verlaat en ’s nachts door New York trekt, op weg naar de slaapkamer van zijn zusje. Zijn ouders begrijpen geen moer van hem.

Ik wil maar zeggen dat onze cultuur qua ideeën en uitwerking van die ideeën sterk leunt op verhalen die al duizenden jaren oud zijn. Je kunt overal in de literatuur varianten op dit oerthema aantreffen. Of je nu het jeugdboek Niemand houdt Don Carlo tegen neemt of Gulliver’s Travels, ze zijn een echo dan wel een reactie op het oerverhaal van Homerus. Als je aan die lange lijst nog iets wilt toevoegen, dan moet je van goede huize komen, denk ik maar.

En daarmee zijn we aangekomen bij Weg van Jowi Schmitz. Als je haar boek leest, dan is een reëele vraag of dit boek met bekende thematiek iets bijdraagt aan die enorme berg boeken over jongeren die de wereld in trekken en zichzelf ontdekken. Dat antwoord luidt nee. Schmitz kan aardig schrijven, maar we komen met haar op plaatsen waar we al zo vaak zijn geweest. De paden zijn platgetrapt.

Enkele voorbeelden.

De ouders van Anna hebben geen oog voor hun dochter. Zij had een hij moeten zijn en vader en moeder hebben meer aandacht voor de kinderen die ze thuis opvangen. De getormenteerde Robin, een jongen van 17 die heeft gezien hoe zijn vader zijn moeder de hersens insloeg, is een van de kinderen bij haar in huis. Ze houdt van hem. Haar ouders begrijpen geen moer van Anna. Dat spreekt.

Anna verliest haar Robin, de jongen van wie ze houdt en met wie ze zou vluchten. Hij wordt geschept door een auto en vliegt zo het verhaal uit. John Rambo verloor zijn maten, Odysseus vrijwel z’n gehele bemanning en Holden Caulfield zijn broertje. Ik bedoel maar.

Kijk, Schmitz kan best aardig schrijven, maar het is allemaal al wel eens gezegd. Dat zou mij weerhouden om schrijver te worden, maar het schrijven van uitgekauwde verhalen schijnt voor veel mensen een brandende ambitie te zijn. En dan lekker vertellen over jezelf, dat trieste kenmerk van de Nederlandse literatuur. Schmitz heeft in dit boek een jeugdervaring verwerkt. Zij liep als vijftienjarige weg van huis en belandde in Barcelona, de stad waar Anna – die zich Robin noemt – ook arriveert.

Kijk, je hebt als lezer enorm veel houvast aan de bekende thematiek van het boek. Maar het boek leest alsof je van een berg naar beneden loopt en steeds meer snelheid krijgt. De zinnen zijn zo glad en er is zo weinig interessants om je aan vast te houden dat je over de pagina’s en door het verhaal raast. Het is een aaneenschakeling van zinloze, nietszeggende zinnen. Een paar oneliners en veel korte zinnen, meer is het niet.

Weg van Schmitz is bedoeld voor lezers tussen de 14 en 18 jaar. Maar stel je nu eens voor dat jij zo’n lezer bent en je kunt kiezen uit aardige, goede en erg goede boeken. Dan kies je toch Catcher in the Rye?

Ik bedoel maar.

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s