Ach ja, dat lerarentekort. We vliegen elkaar in de haren over artikel 23, over de rol en positie van de leraar in het leerproces van de leerling en over de vraag waartoe dat vermaledijde onderwijs moet opleiden. Interessante kwesties, maar het is net alsof je staat te oreren over je likdoorns terwijl een kwaadaardig gezwel je van binnen uit aan het opvreten is.
De leraren zijn op. En de toestroom van studenten naar de pabo’s stagneert. De reden hiervoor is dat potentiële studenten te weinig weten. Dat krijg je ervan, met je onderzoekend en opzoekend onderwijs, denk ik dan. Kennis is al een tijdje dood en als je dan een toelatingstoets moet doen waarin je kennis wordt getest, dan heb je de poppen aan het dansen.
Het Parool schreef vanmorgen het volgende over die testen:
En welke studenten halen deze testen niet? Opnieuw Het Parool:
Laten we vijftig jaar teruggaan in de tijd. Toen konden leerlingen met een mulo-diploma in de zak naar de Kweekschool. In hun eerste jaar werd kennis bijgespijkerd. Iets wat de pabo’s blijkbaar niet willen doen. Deze ‘kwekelingen’ deden iets langer over hun opleiding, maar gingen wel met een pak aan kennis het beroep van leraar in.
Ik zou dat proces herhalen. Je zet geweldige docenten voor de groep. Docenten die zowel de inhoudelijke kennis van een vak als geschiedenis behandelen en ook iets kunnen vertellen over effectieve didactiek.
Maar goed, kennis is dood.
En de gemiddelde docent op de pabo heeft geen kaas gegeten van effectieve didactiek.
Ik geef je op een briefje dat binnenkort op Twitter een betrokkene bij het onderwijs opmerkt dat die testen onnodig zijn. Het gaat erom dat een leraar een leerling weet te stimuleren het zelf uit te zoeken. Zou zo’n leerling, om een willekeurig voorbeeld te geven, in staat zijn om er zelf achter te komen dat de aartsvader van zowel de joden, christenen als moslims in de werkplaats van zijn vader tekeerging tegen veelgoderij, het maken van beelden en het offeren aan die beelden?
Waar moet je beginnen, als de leraar het allemaal ook niet weet?
Nou, op YouTube bijvoorbeeld:
De leraren zijn op. Het onderwijs is stuk. En de begrafenisondernemer doet er nog een schepje bovenop. Want die Abraham weet waar je de mosterd haalt.
En kijk eens, daar is nog zo’n Abraham met een voorspelbare reactie: